tiistai 9. heinäkuuta 2013

roadtrip to norway part 1

photo norja008_2_zps64c18042.jpg  photo norja001_2_zps02e558fe.jpg  photo norja006_2_zps4a900520.jpg  photo norja020_zps52d3af5e.jpg neljä päivää, 3500 kilometriä ja yli 40 tuntia istumista autossa. paljon musiikkia, matkaeväitä ja hyvä fiilis. kolme miestä ja tyttö.  jes, elikkä vihdoinkin postausta meiän pikku norjan visiitistä. lähdettiin siis maanantaina 1. heinäkuuta siinä 12 aikoihin poikien kanssa paahtaan ensin kohti jyväskylää ja siitä kohti oulua. ekalta päivältä ei paljo kuvia oo, koska silloin oltiin vielä suomen rajojen sisäpuolella. siinä 11 aikaan illalla pysähdyttiin pelloon leirintäalueelle yöksi. pello sijaitsee ihan ruotsin rajalla siinä jonkin matkaa kemiä ja tornioo ylempänä. vuokrattiin siitä semmonen muutaman neliön kokoinen hyttystentäyteinen mökki, josta ei nyt ole kuvia. ei sillä, että siinä mitään näkemisen arvosta olisi ollutkaan!

photo norja031_zps4c58a6ab.jpg  photo norja049_zps46cecf67.jpg  photo norja041_zps8fe39eca.jpg  photo norja058_zps55463622.jpg
tiistaiaamuna ylitettiin ruotsin raja tarkotuksena ajaa ruotsin läpi kohti lofootteja. ajettiin kohti kirunaa, mutta nähtävästi jossain kohtaa ennen sitä oltiin käännytty vahingossa jälleen suomen rajaa kohti. no, koska bensa oli vähissä ja tuolla pohjois-ruotsissa noita kyliä on n. 50 kilometrin välein niin meidän piti sitten jatkaa matkaa kohti karesuandoa, joka on ihan suomen rajalla. tankattiin siinä ja koska tuo pohjois-ruotsi oli niin ruman näköstä seutua niin päätettiin ajaakin sitten kilpisjärven kautta ja ylittää siitä norjan raja.

photo norja075_zps6bea06fe.jpg  photo norja082_zps892b412f.jpg
vihdoinkin norjassa! ajettiin pitkin norjan rannikkoa määränpäänä lofootit. ne maisemat siellä oli ihan törkeen hienoja! näissä kuvissahan ne ei tietenkään näytä yhtään miltään, varsinkaan kun suurin osa kuvista on otettu auton ikkunan läpi täydestä vauhdista. en osannut oikeen odottaa norjalta mitään, aattelin vaan et "nojoo, on siä vuoria, jeejee" mut sit kun pääsi näkeen sen paikan omin silmin niin ne vuoret oli jotain ihan henkeesalpaavan hienoo! varsinkin mitä pidemmälle ajettiin, sitä hienommaks maisemat vaan muuttu. tiistai oli myös niin sateinen ja sumuinen, ettei sitä hienoutta päässyt vielä näkemäänkään koko loistossaan.

photo norja119_zps7a5c3dc6.jpg  photo norja111_zpscc374ca3.jpg  photo norja141_zps4356e027.jpg  photo norja158_2_zpsdb1ce542.jpg  photo norja160_2_zps2859786b.jpg
vihdoinkin päästiin lofoottien alkupäähän, paikkaan nimeltä lødingen. lødingen oli pieni merenrantakylä, josta löydettiin kuin löydettiinkin loppujen lopuks paikka yöks. olihan meillä telttakin mukana, muttei sillä säällä ja siihen aikaan tehny hirveesti mieli ruveta kasaan telttaa mihinkä p-paikan viereen. no, tossa yllänäkyvässä talossa yövyttiin, siellä oli kokonainen kaksio suihkuineen ja keittiöineen meidän käytössä. oli kyllä tosi viihtysä paikka!

jottei tästä tulis kilometripostausta, niin kahdesta vikasta päivästä sitten erillisessä postauksessa!

4 kommenttia :

1. voi miten siisti reissu! paremman siitä tekee se et se oli aika extempore :-)

2. se tunne kun muistaa itte noi näkymät ja ne pikkukaupungit & vuoret :D itte nääs kävin viimekesänä lofooteilla. ajettiin eka tornion kautta haaparantaan, siitä kiirunaan, narvikiin ja jatkettiin lofooteiden loppupäähän. tromssan, kilpisjärven & rovaniemen kautta kotiin. (8 sillä reissulla kulu suurinpiirtein saman verran kilometrejä ku teiänki reissulla! ps. eikö norjassa ookki kallista? D-: verrattuna suomen ja ruotsin hintoihin (ruotsissa oli sillo ainaki halvempaa ku suomessa (; )

1. vähän kiva! (-: ja joo norjassa oli kyllä selkeesti kalliimpaa mitä täällä, eihän se noin muutaman päivän reissulla paljoo tuntunu, mut jos pitenpään tuolla joskus haluis olla niin kukkaroa vähän kiristää :s