maanantai 28. huhtikuuta 2014

vakava valmistautuminen

 photo DSC_0184_zps952ad9b2.jpg
huomenna tasan viikko kirjalliseen osuuteen. vakavaks pistää. haha, ei vaan. oikeestaan oon ennemminkin helpottunu, et kohta tää uurastus loppuu ja saa hetkeks hengähtää. koska monella on edessä pääsykokeita ja osalla (mukaan lukien minut) on vähän hankaluuksia keksiä tehokkaita tapoja oppia, niin aattelin koota tällasen postauksen miten mä oon valmistautunut tulevaan koitokseen. tiedän, ettei kaikille sovi samat opiskelutyylit, mut saattaa tästä joku saada jotain vinkkiä itelleen. 5/6 lukuviikoista mennyt ja näin mä oon aikani käyttänyt: 

 photo DSC_0194_zpsfc876531.jpg
1. ensimmäisenä tein ittelleni pohjan lukusuunnitelmalle. mulla tällasen lukusuunnitelman teko helpottaa käytettävissä olevan ajan hahmottamista ja auttaa pysymään lukurytmissä. ei tuu niin helposti jätettyä lukematta, kun muuten jäis lukusuunnitelmasta jälkeen. pinkillä oon merkannut mun vapaapäivät (joita sattu oleen aika paljon kiitos pääsiäisen, vapun ja muiden ylimäärästen vapaiden!) ja sit oon vaan kirjotellu mitä artikkelia ois tarkotus millonkin työstää. oon tehnyt tota aina hippasen kerrallaan eteenpäin ja siks tänkään viikon lopulle ei oo vielä mitään. huomaa, että tossa puolessa välissä rupes vähän kyllästyttään, kun tyhjiä päiviä kertynyt jopa viis pienelle aikavälille :-D

 photo DSC_0192_zps7b6fe4aa.jpg
2. eka luin kirjan suht nopeeta vauhtia läpi sen paremmin takertumatta vaikeisiin käsitteisiin ja sekavaan tekstiin. tavotteena oli aina yhden artikkelin luvun jälkeen miettiä, et mikä artikkelin pääpointti oli, mitä siinä tutkittiin ja vähän ymmärtää et mitä tää artikkelin kirjottaja halus kertoo tällä tekstillä. ekalla lukukerralla suttailin myös kirjasta nuo kaikki suluissa olevat lähteet, koska niitä ei tarvitse tietää ja välillä sulut ovat niin pitkiä, että ajatus kerkee katketa ennen kuin löydät sulun toisen pään, mistä teksti jatkuu. 

 photo DSC_0188_zps94d4ebbb.jpg
3. toisella lukukerralla, kun tiesin jo vähän mitä odottaa tekstiltä, aloin lukea tekstiä tarkemmin. samalla alleviivailin mielestäni tärkeitä asioita.

 photo DSC_0203_zps62d9d4a2.jpg
4. kolmannella lukukerralla otin kaveriksi kynän sekä vihon ja alleviivausten avustuksella kalastelin tärkeitä kohtia muistiinpanoihin. näiden jälkeen luin kirjan kerralleen läpi jääden pohdiskelemaan vielä vaikeita kohtia ja etsien apua ja vertaistukea verkkovalmennuksen keskusteluista. 

 photo DSC_0209_zps437a50d2.jpg
 photo DSC_0211_zps75b7f673.jpg
5. koska pidän itteeni visuaalisena oppijana, näin myös hyödylliseksi tehdä mind mapeja eri aiheista. tein kokonaisista artikkeleista sekä myös rajasin suppeampia aihealueita teksteihin liittyen. joistain artikkelista tein neljäkin eri mind mapia, joistakin vain yhden. pyrin tekemään ajatuskartat ensin muistinvarassa ja sen jälkeen luin tekstin täydentäen puuttuvat kohdat kuvioon. 

 photo DSC_0200_zps58885998.jpg
6. jotta pääsisin vähän kiusaamaan lähimmäisiäkin mun valmistautumisella, tein oikein-väärin-kysymyksiä, joita sitten voin itse lueskella tai pistää jonkun kyselemään multa. selailin ja mietin päässäni sellasia asioita ja yksityiskohtia kirjasta, jotka ei vaan millään meinaa jäädä päähän monenkaan pänttäämiskerran jälkeen ja muotoilin niistä sit itselleni kyssäreitä. lisäsin kysymyksiin myös verkkovalmennuksessa tekemistäni harjotuskokeista väärin menneet kohdat. 

 photo DSC_0206_zpse161728e.jpg
7. liityin tosiaan verkkovalmennukseen ja siellä oon sit tehnyt harjotuskokeita kokonaisuudessaan kolme kertaa. ekan kerran tein jonkun kahden viikon lukemisen jälkeen ja viimeisimpiä teen nyt paraikaa viimeisellä viikolla ennen vakavaa. oon merkkaillut ylös vähän tuloksia ja osassa pisteet ovat parantuneet lukemisen myötä, osasta oon taas saanut huonompia pisteitä kuin aiemmilla kerroilla... mutta luulen, et näistä kokeista on ollut mulle suuri hyöty!

 photo DSC_0217_zpsed910690.jpg
näin mä oon valmistautunut pääsykokeisiin. mulla ei auta, et pänttään vaan kirjaa kerta toisensa jälkeen "hauki on kala" -tekniikalla, vaan luovat keinot saa tiedon paremmin pinttymään kalloon. siks oon halunnu hyödyntää monenlaisia opiskelutapoja! voin sanoo, et joka lukukerralla ja aina kun harjoittelin eri tekniikoita käyttäen, niin erilaisia asioita pompsahti tekstistä esiin ja jäi mieleen. tänäänkin kun luin yhtä artikkelia kuudetta kertaa, niin vasta nyt yks lause aukes mulle kokonaan ja ymmärsin yhden kappaleen keskeisimmistä käsitteistä, et mitä sillä tarkotetaan. 

nyt ei muuta kun viimeset rutistukset ja peukut ojossa, et pääsisin soveltuvuuskokeisiin! 

koska teillä on pääsykokeet edessä? mihin haette kouluun? millasia opiskelutekniikoita teillä on käytössä? 

2 kommenttia :

  1. ootpa inspiroivan järjestelmällinen, kade!! mun pääsykokeisiin lukeminen oli niiiiin säälittävää tähän verrattuna :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, oon vähän luonteeltani semmonen, et haluan pyrkiä järjestelmällisyyteen :-D se jotenkin helpottaa olemista ja tekemistä! mut niin kuin sanottu, kaikille toimii eri systeemit ja tyylit niin lukemisessa kuin muutenkin! (-:

      Poista

Kiitos kaikista kommenteista ! <3