maanantai 27. helmikuuta 2017

Minusta: Ajatuksia ruuasta

Erilaiset ruokailutottumukset ja ruokavaliot ovat nyt paljon tapetilla ja niistä puhutaan hirveästi. Halusin avata vähän mun ruokailutottumuksiani sekä ajatuksia ruokailuun liittyen. Suurimmaksi osaksi mun ruokailuun ja ajatuksiin vaikuttavat sekä päänvaivaa aiheuttavat seuraavat neljä asiaa: 

 photo ruoka1_zpsa8arcnj6.png

1. Nirsous. Oon siis pienestä pitäen ollut tosi tosi nirso. Yläasteella tai sitä ennen en syönyt oikeastaan mitään hedelmiä, marjoja tai vihanneksia. Ruokavalioni oli tosi yksipuolista ja ruokia mitä suostuin syömään oli todella pieni määrä. Pitkä tie on tultu sieltä ja mielestäni oon oppinut paljon. Toki mun ruokavaliossa on vielä rutkasti parantamisen varaa, mutta tässä sitä harjoitellaan koko ajan! Oon aina hävennyt nirsouttani ja on ollut ihanaa huomata, kuinka sellaisia hävettäviä tilanteita tulee enää vähemmän ja vähemmän eteen. Jos olen menossa johonkin syömään, niin en enää stressaa sitä, että tarjotaanko siellä jotain sellaista mistä en pidä, sillä oon aika hyvin jo oppinut syömään erilaisia ruokia enkä ole enää niin ennakkoluuloinen mitä ennen. Paljon opittavaa vielä on, mutta paljon on jo opitukin. 

2. Terveellisyys. Media ja muu on saanut ainakin mut ihan pyörälle päästäni sen suhteen, että mitä täällä nyt kuuluisi oikein syödä. Onko gluteeniton ruokavalio hyvä vai huono juttu ei-keliaakikolle? Tarvitseeko ns. normaali ihminen sitä kaikkea proteiinia mitä joka toisessa tuotteessa nykyään tuputetaan? Kannattaako juoda kevyt maitoa vai rasvatonta vai maitoa ollenkaan? Näitä kysymyksiä on vaikka kuinka monta ja samoin vastauksia. Mihinkään ei tunnu olevan yhtä vastausta vaan joka toinen tutkimus ja asiantuntija sanoo tota ja seuraava tätä. Eihän tässä pysy perässä mitenkään, että mikä nyt on oikeasti se paras vaihtoehto. Haluaisin toki pyrkiä arjessa mahdollisimman terveelliseen ruokavalioon, mutta mulle se tuntuu niin vaikealta, etten jaksa. Piilosokeria on kaikkialla, samoin vehnää ja niitä säilöntäaineitakin tulisi välttää. Tuntuu, että pitäisi luopua niin paljosta ja kytätä tuoteselosteita niin tarkasti, ettei se oo sen arvoista, kun voin kuitenkin ihan hyvin. Oon siis tullut siihen tulokseen, että kaikkea kohtuudella. Tai siihen ainakin pyritään.

 photo ruoka2_zpsedtr1qmb.png

3. Eettisyys. Oon yhä enemmän alkanut miettiä eettisiä asioita ja maapallon hyvinvointia, mikä on linkittynyt myös mun ajatuksiini ruuasta. Suurimman mind blown -hetken koin, kun katsoin Cowspiracy-dokumentin, jota kyllä suosittelen jokaiselle. En oo todellakaan tiennyt, että kuinka suuri osa päästöistä johtuu karjataloudesta ja miten sitä vähentämällä voitaisiin - näin oikein radikaalisti ilmaistuna - pelastaa tää maapallo tuholta. Oman nirsouteni ja liian herkullisten pippuripihvien takia en pystyis kuvittelemaan itseäni kasvissyöjänä, mutta haluaisin toki vähentää lihan syöntiä. Tuskin se mun pieni vähentäminen tätä maapalloa pelastaa, mutta ihan periaatteesta. Nää eettisyyskysymykset on myös jonkin verran ristiriidassa noiden terveellisyyskysymysten kanssa, mikä on sekottanut mun päätä entisestään. Miten syödä ruokaa, joka on terveellistä, mutta myös eettistä? Huhhuh, siinä on jo ihan liikaa mietittävää mun pienelle päälle.  

4. Raha. Sitten kun lisätään tämä rahapuoli tähän kaikkeen muuhun, niin ainakin siinä vaiheessa ollaan aika pulassa. Nyhtökaura kun maksaa viisi euroa 250 gramman pakkauksessa ja 400 grammaa jauhelihaa kaksi euroa. Koitapa siinä opiskelijana tehdä eettisiä valintoja. Tai huoltoasemalla oot valitsemassa purtavaa, niin täytetty voileipä maksaa vitosen ja ranskalaiset kaksi euroa. Koitapa siinä tehdä se terveellisempi valinta. Harmi, että ainakin näin opiskeluaikana se on vaan hyväksyttävä, että raha aika pitkälle myös määrittää sitä mitä voi syödä. 

Tällaisia ajatuksia mun päässä pyörii ruokailuun liittyen. Onko joku muu yhtä hämillään näistä asioista kun mä? Tuntuuko teistä, että mikään ei riitä vaan aina voisi syödä ns. paremmin? Mitä ajatuksia ruoka teissä herättää? Mua kiinnostaa nää jutut tosi paljon ja ois hienoo, jos teillä on heittää jotain ajatuksia tänne! Saa myös laittaa kaikkia kasvisruokareseptejä tai vaikka vinkata terveellisempiä välipalavaihtoehtoja, mielellään otan niitä vastaan.

Kuvat lainattu weheartit:ista.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

kiitos kaikista kommenteista ! (-: