tiistai 11. huhtikuuta 2017

Pienin askelin kohti terveellisempää elämäntapaa

Oon tässä yrittänyt sisäistää uutta hieman terveellisempää elämäntapaa ja mulle tuntuu olevan se helpointa, että asetan konkreettisia tavoitteita. Mun elämäntapa on lähes aina ollut aika surkeella tolalla niin liikunnan kuin ravinnonkin suhteen ja nyt tän kevään oon taas tsempannut hieman näissä asioissa. Alla mun tavoitteet terveellisemmän elämän saavuttamiseksi: 

page2
♦ Herkuttelut minimiin. Oon ihan armoton makeen ystävä ja suurin ongelma mulle onkin vähentää herkuttelua. Tällä hetkellä koitan säästää kaikki herkuttelut viikonloppuun (ja silloin yleensä homma lähteekin käsistä), mutta tuleepa sitä joskus arkenakin sorruttua herkutteluun. Arkiherkuttelu pitäis siis saada pois ja viikonloppunakin herkuttelua vois harrastaa sillain sopivissa määrin.

♦ 4-6 kertaa liikuntaa viikossa. Mahdollisimman monta kertaa viikossa pyrin liikkumaan ja onneksi tuo kuukausikortti ryhmäliikuntoihin kannustaa ottamaan siitä mahdollisimman paljon irti. Tällä hetkellä lempparijumppiin lukeutuu BodyAttack, CXWORX, BodyPump sekä VPR eli vatsa-pakara-reisi-jumppa. Silloin tällöin käyn myös spinnailemassa. Varsinkin näin kevään tullen ei välillä tee yhtään mieli mennä neljän seinän sisälle hikoilemaan, joten sillon turvaudun vanhaan tuttuun lenkkeilyyn. Kunhan jonkinnäköstä liikettä sais kroppaan useemman kerran viikossa.

page4
♦ Mahdollisimman paljon arkiliikuntaa. Koulumatkat, kauppareissut sekä jumpalle menot lähes aina pyörällä tai kävellen. Toki joskus kun oon oikein väsynyt, on kiire aikataulu tai sataa niin turvaudun autoon, mutta suurimmaksi osaksi nää matkat pyrin kulkemaan omin jaloin.

♦ Litra vettä päivässä. Oon aina ollut ihan todella huono juomaan ja oon oikeestaan aina juonut sen pari desiä siinä samalla kun oon syönyt jotain. Eli joskus kun oon syönyt kolme kertaa päivässä, niin oon saattanut juoda sen kolme lasia päivän aikana. Tähän oli siis todellakin ryhtiliike tarpeen. Oon aiemminkin kokeillut täyttää vesipullon ja hörppiä siitä välillä pitkin päivää, mutta se ei mulla vaan toimi. Nyt oon käyttänyt tällaista taktiikkaa, että vähintään viisi kertaa päivän aikana juon lasillisen vettä (eli sen noin kaksi desiä) eli mun lyhyellä matikalla tuosta pitäisi tulla noin litra vettä päivässä plus se mitä juon syömisen yhteydessä sekä liikkuessa. Ihan toimiva systeemi ainakin mulla ja veden määrää on helppo nostaa pikku hiljaa, kun alkaa paremmin tottua tohon jatkuvaan veden lipitykseen.

page3
Joka päivä kasviksia. Ei olla kotona juuri koskaan tehty mitään salaatteja ruuan kaveriks. Eikä oikeestaan nytkään, sillä mä tykkään niin paljon enemmän kasviksista esimerkiksi pannulla paistettuna. Mutta se muutos on tullut, että joka päivä lämpimän aterian kaveriksi haluan edes jotain kasviksia tai vihanneksia. Jos ei muuta niin kuorin pari porkkanaa ruoan kylkeen. Tää tuttu "puoli kiloa päivässä" ei täyty vielä lähellekään, mutta että joka päivä tulee ees syötyä jotain vihanneksia, niin on mulle jo saavutus.

♦ Joka päivä marjoja / hedelmiä. Myöskin tää puoli on ollut mulla aina heikko. En oo juurikaan marjoista ja hedelmistä välittänyt ja tässä aikuisiällä oon yrittänyt parhaani mukaan opetella niitä syömään. Ja kyllä nykyään melkeimpä mikä vaan meneekin alas! Tällä hetkellä haluan pitää siitä kiinni, että näitä tulee syötyä joka päivä, on se sitten smoothien muodossa tai sellaisenaan.

page
♦ Täysjyvävaihtoehtojen hyödyntäminen sekä vehnän vähentäminen. Aina kun on mahdollista, niin ostan vehnätuotteet täysjyvänä. Vehnästä en pysty luopumaan, vaikka jossain vaiheessa sellaistakin suunnittelin, mutta pieni parannus tämäkin. Tortillalätyt, lasagnelevyt ja makaroonit tulee aina ostettua automaattisesti täysjyvänä. Oon myös armoton leivänpuputtaja ja leivissä oon koittanut suosia niitä vähän parempia vaihtoehtoja, kuten ruis- ja kauraleipiä vaalean leivän sijaan. 

♦ Ravintoarvojen seuraaminen. Koko ajan enemmän tulee seurailtua ravintoarvoja tuotteiden kyljistä. En mä niitä mitenkään kyttää eikä ne arvot välttämättä mun ostopäätökseen vaikuta, mutta kiva on hieman vertailla tuotteita keskenään, että miten ne arvot vaihtelee ja mikä ois paras vaihtoehto. 

Oisko jotain muita vinkkejä heittää, miten pienin askelin pääsis kohti terveellisempää elämäntapaa? Tai vinkkejä, miten hillitä makean himoa (mitkään hedelmät ei siihen ainakaan mun tapauksessa auta...)? Miten sä ylläpidät terveellistä elämää? :-)

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kaikista kommenteista ! (-: